tisdag 22 november 2011

Dags för amerikansk makrostatistik att göra prognosmakarna besvikna?

Den vita grafen (Eco surprise index CESIUSD) har redan letat sig upp från absoluta bottennivåer (nästan enbart negativa makroöverraskningar) till nästan gamla toppar. Jag säger ingenting om korrelationen med aktiemarknaden, eftersom den verkar högst föränderlig, men det verkar i alla fall vara dags för negativa överraskningar i amerikansk makrostatistik. Jag har svårt att föreställa mig att marknaden tar emot det positivt (konstigare saker har förstås hänt, men jag skulle bli förvånad).
 
Här är grafen över CESIUSD, S&P500 samt Eurostoxx50.
 
Tyler rekar blankning, men ta det försiktigt med omfattningen så du inte blir utstoppad i ett panikrally.

4 kommentarer:

Tyler sa...

Till att börja med blev i alla fall reviderad BNP-statistik i USA svagare (2,0%) än officiella förväntningar (2,5%)

Anonym sa...

Farligt blanka på den här nivån. Tror upp långsiktigt (och kortsiktigt)

Tyler sa...

Det är alltid farligt att blanka :)

Kortsiktigt håller jag med om att det finns en uppenbar risk för en tillfällig rekyl uppåt

På ett 6-9 månaders sikt tror jag att risken för kraftig nedgång är klart större än potentialen till uppgång. Grunden för mitt resonemang utgörs av fallande vinstprognoser pga offentliga sparprogram och resulterande låga tillväxt.

Tyler sa...

Citi surprise har nu fallit från 48 i bilden till 41 idag