onsdag 30 november 2011

10 dagar i november, Eurostoxx50 ned och upp 10 procent

Jaha, marknaden föll 10 procent och sen steg den 12 procent. Det var de senaste tio dagarnas handel. Vad gör man nu då? Det senaste uppstället var 1) på nya rykten om ECBs eventuella inblandning i krisen och 2) koordinerad dollartillförsel av fem centralbanker
 
Inget har emellertid ändrats i grunden. Visst har vi fått lite nya PIGS-regeringar och olika Europamyndigheter har haft möten och diverse företrädare har uttalat sig om behovet av ingripanden, men INGET har gjorts i praktiken. Skulderna är kvar, underskotten är kvar, sparbehovet är kvar, obalanserna är kvar och den beslutssvaga EU-strukturen är kvar. Om något har situationen blivit värre för alla som var lite osäkra innan har blivit mer osäkra nu. Det gäller företagsledare, konsumenter och investerare. Bara genom att några på marginalen har börjat förbereda sig på det värsta betyder att vi har kommit lite närmare just det utfallet. Stigande obligationsräntor i Tyskland och Japan indikerar dessutom att ett verkligt worst case ligger i korten hos vissa.
 
Alla utom de som räknas vill att ECB ska lösa allt genom att trycka pengar. Problemet är att de som räknas (tyskarna) vill inte. En annan sak är att penningtryckande knappast löser problemet utan bara skickar det vidare x dagar eller månader. Efter all QE som gjorts i Japan, UK och USA krävs nu ett vanvettigt stort program för att få effekt i Europa... ens på kort sikt. Det "bästa" sättet är nog att sätta ett datum någon månad eller två fram i tiden då ECB ska börja ett stort QE-program (minst 1Tn EUR krävs nog) så kan marknaden handla upp fram till den tidpunkten och sen handla ned strax efter att det påbörjats.
 
Allt fler har börjat inse att det blir recession i Europa 2012. Vad betyder det för vinsterna för bankutlåning, för huspriser, för säkerhetsvärden hos bankerna, för bankvinster/förluster (och det kommer ovanpå svårigheterna med kapitalkrav och fundingsvårigheter)? Vad betyder det för värderingen av dessa vinster? Ska marknaden upp eller ned då? Glöm inte att vi i spåren av en finanskris kan väntas växa långsammare än vanligt även efter att recessionen är och att sparbehovet och underskotten växer under recessionen och förvärrar läget ytterligare. Den osäkerheten torde medföra lägre multiplar. Japans exempel visar också att marknadens rörelser blir mer sammanhängande med BNP efter en finanskris, vilket är ytterligare ett argument för fallande aktier 2012.
 
Frågan just nu är snarare HUR LÅNGT räcker risk-on rallyt denna sista dag på året för många finansföretag? För ingenting har lösts, det är bara en reaktion och ett hopp om att det vi just nu ser ska vara en signal på vilja att hitta lösningar. Här ska man egentligen sälja mer, men vem orkar ta mer risk nu efter ett slitsamt år?

5 kommentarer:

Osunt sa...

Självklart kommer det en koordinerad likviditetsattack precis när jag bestämt mig för att korta på det senaste uppstället!

Även om det är en signal på att man vill hitta lösningar så kommer eventuella konkreta verkningsfulla lösningar precis som du säger att innebära en press nedåt.

Frågan är om vi inte kommit så långt in QE/skuld-träsket att effekten kommer att avta ganska snabbt den här gången.

Kanske bara fromma förhoppningar..

Anonym sa...

Jag köper definitivt säljis här, har varit lite lång (men var det även strax under dessa nivåer så jag fick ta lite pisk fram till vändpunkten (ligger nu mini nettolång)

Problemet är ju att vi sedan 2008 blivit avbrutna av Grekland m.m men vad hade skett om europa hade haft en fiskal union från början? Det är lätt att föreställa sig att vi hade kunnat bete oss som usa och japan. Om ecb går in finns "risken" att vi får ro och att vi kan fortsätta låtsas många år till.

Samtidigt lär ju tyskarna se till att det sparas men har verkligen inte marknaden diskontetat europeisk recession vid det här laget?

Frågan är hur mycket av rallyt som är influerat av stängda kortpositioner eller momentum i allmänhet, tror att marknaden har tunnelseende och snart börjar fokusera lite mer på det negativa. Dessutom borde väl uppgången i sig innebära reducerad sannolikhet för ecb-ingripande (dvs troligen måste marknadnen skrämmas en gång till, men man vet inte, känns som att politikerna efter en del smällar börjat bli mer proaktiva).

Samtidigt känns det som att marknaden avslöjar sig lite genom sin kraftiga reaktion. Frågan är om vi kommer så mycket längre ned än 10% innan ingripande.

Jag tror visserligen att marknaden underdiskonterat risk för recession men samtidigt gravt underdiskonterat möjligheten för ett eller annat ecb-ingripande (tex lån från ecb till mars, som lånar vi hävstång till jupiter, som via något komplicerat instrument lånar till imf och sedan vidare till planeten tellus). Vad jag tror vi behöver är ett tydligt commitment att hjälpa stater no matter ekonomiska, utveckling, utan enbart kopplat till konkreta åtgärder (men jag tror det kan bli en hel del strejker i europa, inte minst i italien så osäkerhet kommer nog ända att bestå, i synnerhet om det går så illa med ekonomin att de flesta känner för att ge upp)

Hur ska man väga det mot varandra? Sen har vi ju kina med där jag är klart bearish. Tror det är rätt att gå kort här, men vill ha "tröst" vid uppgång och uteblivit tillfälle att bygga upp ordentlig portfölj med kvalitetsbolag (makes sense att gå minilong, trots att jag är minibearish vid denna nivå----mer riskutjämnande på lång sikt då jag ser det som att jag får betalt på sikt oavsett.

Anonym sa...

kan för övrigt tillägga att det nog inte krävs mer än 5% upp för att jag ska slänga riskutjämning genom fönstret och gå kort, i synnerhet om det blir "rak marsch" då jag tror att det signifikant tar bort incitamenten att åstadkomma verklig förändring, om däremot nedgång gör att ecb går in så vet jag inte om jag har lust att gå emot ens om det står 10% högre än idag......

Tyler sa...

Jag sålde lite till i morse, mest för att känna att jag får ut någonting av det här uppstället, trots att jag egentligen redan har i det närmaste maxrisk på.

Risken är förstås att swappen bara var en signal om fler kommande åtgärder - och marknaden verkar onekligen kunna reagera positivt på "åtgärder" (även om dessa egentligen inte fungerar).

Jag tror dock inte att ECB bryter EU-traktatet innan det blir absolut nödvändigt och jag tror inte EFSFen blir tillräckligt stor. Jag tror heller inte att en minifiskalunion kommer till stånd i tid eller att ens en sådan kommer ge ut eurobonds i tillräcklig utsträckning som Tyskland garanterar.

Volatiliteten är extrem och nu har vi just sett 14% uppgång på en nyhet som de flesta antagligen inte ens fattar vad det är eller vad det löser (USD-swap). Därmed har risken för en rejäl nedsida ökat i det korta perspektivt tror jag.

Anonym sa...

Tror också att risken är hög, men ecb oroar mig.