måndag 29 september 2008

Nog? Köpläge? Nja...

När är nog nog?

Inte idag i alla fall.

Idag ser vi Fortis, Citi, Wachovia, FL group, Glitnir, Bradford&Bringley och Morgan Stanley i räddningsaktioner eller aktieemissioner. Det ser onekligen ganska negativt ut och USAs storstilade räddningsplan och världens alla blankningsförbud verkar inte betyda något. Och det ska de heller inte göra, för vinstprognoserna och aktiekurserna är helt enkelt för höga.

På riktigt kort sikt kanske ändå ett mycket kortsiktigt köp i OMX-bolagen (omx 781,17 just nu, SEB 106, Atlas A 73,25 för att nämna några) kan vara värt risken. Men skyll inte på mig om ett köp går fel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Peter!

Mitt namn är Christian Carlsson. Jag skriver till dig i hopp om att få ta del av dina erfarenheter.

Jag är 22år gammal, nyexaminerad Civilekonom, och extremt hungrig på att påbörja min framtida karriär!

Under utbildningen har jag jobbat med försäljning och kundrelationer men känner att jag vill utvecklas vidare med inriktning finance.

Vad krävs för att avancera vidare? Räcker en 3-årig civilekonomexamen?
Någon rekomendation på första jobbet/jobben? Internship?
Vilket var ditt första jobb?
Vad krävs för att komma till samma nivå som du idag befinner dig på?

Bör jag flytta till Stockholm för att optimera mina chanser att avancera och utvecklas?
Eller finns motsvarande möjlighet i malmö/göteborg?

Tack för din tid!

MVH

Christian Carlsson
Mail : Carlsson1986@hotmail.com

Anonym sa...

Jag återkommer, men i korthet:

Visst räcker en civ.ek.

Jag var analytiker/assistent på en andra klassens fondkommissionärsfirma

I enlighet med Talebs idéer om svarta svanar så krävs rätt mycket tur att komma dit jag är, men lagmom hårt jobb och hängivenhet skadar inte

Du bör nog flytta till Stockholm om vi pratar inom Sverige. Kanske kan "riktig" näringslivserfarenhet i andra städer INNAN dess vara en bra väg

Kul att du har ambitioner - alltför få unga i Sverige har det. Bara det gör att du kan gå långt.

Vi hörs