måndag 14 april 2008

Sucker rally...

Börsen hackade till lite efter GEs rapport och University of Michigans sentimentsmätning. Jag vill egentligen inte uttala mig om kortsiktiga svängningar på aktiemarknaden, men det var ganska uppenbart att den snabba uppgången sedan botten i mars skulle stöta på patrull. Världen har förändrats senaste året. Det är inte längre enkelriktat uppåt. Världen levde på lånad tid och lånade pengar, konsumtion som översteg utrymmet i vanliga människors balans- och resultaträkningar och det var hela tiden en fråga om när, inte om, systemet skulle bryta samman.

Det här behöver inte betyda att det ska fortsätta nedåt kommande veckan, inte att det ska studsa upp inom kort heller. Min poäng är att riskviljan är lägre och att kurserna inte kommer bege sig särskilt långt åt något håll utan mer, tydlig information. Min huvudsyn är att det ska ned kanske 25% innan botten, kanske mer, men det behövs mer information om vinstutvecklingen för att komma dit. Med det vi vet idag kan jag inte säga att marknaden ska upp eller ner, snarare att den ska vara kring de här nivåerna tills flera oklarheter är uppklarade:

inflationen: olja, guld, kinesiska löner, centralbanksräntor
valutor: Yen, yuan, USD, Euro
tillväxt: kredittillväxt, huspriser, konsumtionsutrymme och konsumtionsvilja och i slutändan företagsvinster

Jag tror det dröjer till nästa vår innan vi börjar få en tydlig bild av kostnaden för kreditkontraktionen (i form av hur lågt huspriserna går, hur låg konsumtionen blir, hur svag dollarn blir, hur stark yenen, hur mycket carry trades som reverseras och i slutändan hur mycket företagsvinsterna faller och till vilka multiplar dessa kommer värderas). Vägen fram till dess kommer sannolikt kantas av tvära, men ganska korta (5-10%) kast, både uppåt och nedåt, triggade av makrorapporter såväl som bolagsrapporter. Om vinstnivån överlag ändå uppvisar den fallande trend jag räknar med kommer nedgångarna dominera bilden och börsen hela tiden visa nya bottennivåer. Visst går det att spela på sucker-rallyna, men det gäller att inte lockas kvar för länge i sådana loserpositioner.

Mitt huvudscenario är att vinstnivån för börsföretagen överlag faller med 20-30% över två år (2008 och 2009) och att när riskaversionen är som värst är P/E-värderingen 10-15% lägre än idag och att detta inträffar om 9-12 månader (då man på allvar börjar se vart 2009 barkar). Det innebär ca 30-40% lägre börskurser i snitt till våren 2009 från nu och därmed en återgång till OMX-nivåerna 2002 och 2004, men inte ned till extremläget kring september 2002- mars 2003.

Inga kommentarer: