fredag 25 april 2008

Bra dag att vara sociopat

Konsten att lyckas skriver Wonderboy om hur en person med kundkontakt ska vara i finansbranschen. Jag är ur många aspekter idealets motsats: Jag gillar t.ex. inte människor och jag orkar inte spela. Det är en nackdel i nästan alla sammanhang att vara asocialt lagd, men en positiv bieffekt av att vara sociopat är att jag kan vara naturligt motvals i marknaden och påverkas inte lika mycket av gruppmentalitet som andra placerare. Dessutom påverkas inte mitt humör när mina placeringar går dåligt. Jag är inte 100% immun, men kanske 90%. Det ska gå riktigt illa innan jag blir sur längre än 20 minuter.

Jag är negativ till börsutvecklingen på lite längre sikt. På kortare sikt är jag förstås ibland kort och ibland lång - och framför allt lång i vissa papper och kort i andra. Just idag är jag emellertid i huvudsak kort och förlorar pengar medan hela Stureplan i övrigt jublar. Men, solen skiner och jag mår bra. Livet leker.

Inga kommentarer: