söndag 6 april 2008

När blir jag nöjd?

Jag har märkt att jag alltid verkar ha ett treårsmål framför mig. Målet brukar uttryckas som att då ska jag sluta finanshora och bara jobba för min egen skull. Det kan vara fler eller färre timmar som ingår i målet, men framför allt handlar det om att jobba precis när jag själv vill. Innan jag fick lön så satt jag gärna hela nätterna och jobbade på ett programmeringsproblem eller liknande, gratis, för att jag ville lösa problemet. Mitt mål är alltså hela tiden att komma tillbaka till den ursprungliga nyfikenheten och upptäckarglädjen.

Trots att jag inte är rik har jag flera gånger så mycket pengar som jag någonsin trodde jag skulle ha innan jag la av. Vi hade inga extrapengar när jag växte upp så först var 1000 kronor ett stort mål, sedan 10 tusen. Jag trodde fortfarande i gymnasiet att om jag t.ex. vann så mycket som 100 tusen eller en miljon skulle jag ge bort några procent av summan till mina närmaste kompisar för med sååå mycket pengar var man ändå redan klar.

Nu har jag lärt mig en helt annan sak om mig själv och rikedom. Jag hittar alltid nya treårsmål, alltid någon ny åldersgräns att jobba mot (30, 35, 40, inte riktigt 45?, innan 50?) som ligger ungefär 3 år bort. Just nu är det "helt klart innan jag fyller 45". Dessutom har jag märkt att jag alltid siktar mot att "bara jag dubblar min förmögenhet så är jag mer än nöjd". Min senaste iakttagelse är att i takt med att jag insett dessa två olika målformuleringar som skjuts framåt hela tiden så har det gått upp för mig att de nästan sammanfaller (net-worth-dubblingen verkar dock ske med två års mellanrum, medan "jag slutar"-målet är tre år bort). Kanske bryter jag mig ur hamsterhjulet om sambandet skulle upphöra.

nin ungefärliga förmögenhetsutveckling:
ålder 26 28 30 32 34 36 38 40 nästa mål är innan 45
net worth 0 0 2 4 8 15 30 60 nästa mål är ca 120-150 miljoner kr

När jag var 26 hade jag fortfarande ingen förmögenhet att prata om. jag hade precis börjat jobba, men hade lite pengar över från studielånet som jag placerat i aktier under studietiden medan jag levde på "knäckebröd och vatten" och undvek krogen. I praktiken hade jag några hundra tusen kronor, vilket var ungefär vad jag var skyldig CSN också. Mitt net worth var 0. De första åren gick jag ungefär jämnt upp och hade fortfarande ett net worth på 0.

Några år senare började jag få mina första bonusar att tala om och CSN-skulden började samtidigt minska. Min bostadsrätt jag ganska nyligen köpt hade också börjat öka i värde och gav ett tillskott till mitt nettovärde. Bonusarna växte långsammare än de borde, men min BR hjälpte ändå till och aktieaffärerna gick helt ok samtidigt som jag fortfarande höll i slantarna på krogen.

Ett jobbyte gav ny skjuts åt "förmögenhetskarriären" just när jag började tycka att mina vildaste drömmar från ungdomsåren redan var uppnådda. När jag var 34 år och nästan hade 10 miljoner kr, ca 1 miljon dollar, kände jag mig egentligen helt klar, men inom mig sa en röst att bara jobba 2-3 år till så behöver jag verkligen aldrig se tillbaka när jag slutar. När dessa år gått och jag satt med omkring 15 miljoner fördelat på likvida och illikvida tillgångar, med skulder borträknade, blev målet att först sluta gott och väl innan 40 (med runt 25 milj) och sedan som nästa mål "innan jag hinner fylla 41". Nu är jag 40 och har ungefär 60 miljoner och nästa mål är väl ungefär att sluta innan jag fyller 45 eller om jag snabbt får ihop t.ex 20-25 miljoner USD.

Lustigt nog tror jag fortfarande på allvar att jag kommer sluta inom fem år och antagligen innan dess.

Den här bloggen förvandlas ibland till en slags antites till Konsten Att Lyckas briljanta karriärsblogg. KAL är en slags guide till nätverkande, säljande och metoder att ta sig fram, medan jag bara verkar trött och vill ut ur skiten. Så är det förstås inte. Jag är lyckligare än någonsin och det är för att jag har lyckats. Jag njuter, men jag tror också att jag kan njuta ännu mer om jag inser att jag lyckats tillräckligt med den finansiella biten och nu borde luta mig tillbaka, äta frukterna av min sådd, och se vad ett utvilat kreativt sinne kan åstadkomma i nästa skede.

4 kommentarer:

Admin sa...

Jag skulle säga att du är väldigt rik. Vid vilken summa tänker du att du är rik, om du inte anser dig vara det nu?

Sprezzaturian sa...

Det finns en internationell definition som räknar på olika typer av lyxkonsumtion och vad som krävs för att ha råd med det utan att jobba. Den definitionen uppdateras ibland. Nu ligger den på 25 miljoner USD (150m kr), vilket är ungefär samma sak som mitt nästa mål.

Anonym sa...

Denna kommentar hör väl ihop med det jag skrev i ditt förra inlägg.

Nå, jag tror det har att göra med människans natur att aldrig vara nöjd. Det är det som har lett evolutionen framåt till det samhälle vi har idag. Hade vi varit nöjda hade vi kanske varit kvar på stenåldern (bättre eller sämre, upp till läsaren). Hur som helst, jag tror nyckeln till lycka ligger i att någon sätta ner foten och vara nöjd. Någon gång sluta jaga och istället njuta av det man har. Det gäller nog för alla människor, oavsett mål och tillgångar. Men hur gör man det? Det vet jag inte eftersom det enligt min tro går emot människans natur. Vissa kan nog, andra kanske inte.

Sprezzaturian sa...

dade: du träffade huvudet på spiken.