måndag 9 juli 2012

Nyheter eller inte?

Det kan verka som om det kommer massa nyheter, men jag tycker inte att det gör det.
 
Den allt svagare makrostatistiken är helt enligt plan. Kommentarerna kring toppmöten i EU, sparplaner i Spanien och Grekland, bail-outs av Cypern och Spanien, underskotten i den spanska banksektorn, det annalkande fiskala stupet i USA... Allt är gammal hatt.
 
Idag börjar dock Q2-säsongen med Alcoa och vi kan kanske få lite riktiga nyheter. Jag misstänker dock att det inte blir så stora besvikelser den här gången heller, men här och där lär vi få se exempel på svag försäljning även om resultatet har hållit hyggligt. Det är 2013 som blir det riktiga recessionsåret, men det hindrar inte att börsen börjar falla redan nu.
 
Om en vecka slutar jag resa omkring och kommer förhoppningsvis kommentera oftare, både saker som betyder något och sånt som inte gör det...
 
Tills dess: jag är nästan mitt mest bearish någonsin - rädd för vad Fed och ECB ska hitta på förstås, men samtidigt mer övertygad än förr om ekonomins försvagning, kommande svaga resultatrapporter och fallande värderingsmultiplar.

Inga kommentarer: