onsdag 2 juni 2010

PMI toppar... och börsen också? Njae

Här är en anledning/symptom (beroende på åsikt om kausalitetsriktningen) till att börsen är så sur. PMI i Kina, USA och Europa har toppat (kanske).






PMI mäter inköpschefers syn på ekonomisk aktivitet och tillsammans med andra Ledande Indikatorer (LEI) korrelerar PMI-talen ganska bra med börsen (PMI, LEI och börsen är alla ungefär ett halvår framåtblickande)

Jag tycker att börsen redan har fallit och att eventuellt peakande PMIs inte är så intressant. Visserligen är det så att det kan falla ännu mer... och om det blir riktigt svag ekonomi nästa år pga besparingar, högre räntor, rädda konsumenter osv och vinstprognoserna då t.ex. missar med 30%, ja då finns det sannolikt anledning att trycka ned kurserna ytterligare.

NU anser jag att det är för tidigt att handla på eventuell recession och extrema prognosmissar. Det brukar inte funka så (djup analys :). Särskilt inte som det som sagt redan har fallit ganska ordentligt.
Dessutom vill jag ju ha en uppgång först så jag kan sälja inför vad som förhoppningsvis då blir en överraskande recession. Hur ska jag annars kunna leverera bra avkastning till kunderna?

Inga kommentarer: