tisdag 29 juni 2010

Jag håller (nervöst) i på långsidan

FYI: jag håller kvar min långposition trots marknadens just nu obehagliga signaler. Jag gillar inte alls att vi fick en extra vända nedåt efter gårdagens hoppfulla marknad, men så trodde jag inte heller att ECB skulle vara så hårdnackade att de inte skulle förlänga sitt ettårslikviditetesprogram. Jag tror fortfarande inte att de kommer fullfölja idén om att ersätta det med tremånaderspengar. Snarare hoppas jag att de snart ändrar sig och att det kan få marknaden att vända upp.

Att Kinas ledande indikatorer var gravt felräknade är egentligen mer störande, men samtidigt vet vi att Kina försökt bromsa landets överhettade ekonomi och det är egentligen bra att det har funkat.

Missförstå inte min optimism. Jag är allvarligt bekymrad över marknadens och fondens utveckling, men tycker att jag har en rimligt försiktig position och kan rida ut den här sättningen... givet att det inte blir en riktig bear market och inledningen på nästa års eventuella ekonomiska double dip.

Peter TooGood på CNBC Squawk Box Europe just nu låter lite som om han kunde vara jag: "Passa på att fyndköpa nu". "Att det plötsligt faller idag gör bara att vi kan 'clear out some more bears'". "Hedgefonder är underexponerade". "Aktier är billiga". "Jag kan inte veta exakt var botten är men jag vet att det är billigt".

Hursomhelst, jag gör ingenting idag. Jag håller andan och hoppas... alternativt kan man säga att jag har nerver av stål och rätt sizing i portföljen och är redo för all volatilitet marknaden kan slänga på mig.

Inga kommentarer: