tisdag 29 juni 2010

Ännu en svår dag i mitt liv

Vad gör man en dag när eurostoxx faller 4%, när kinesisk statistik (om än mer eller mindre helt ny, obeprövad och inte minst opålitlig) revideras ned kraftigt pga ett beräkningsfel, när ECB rycker undan bålskålen redan under fördrinken och amerikanska konsumenter plötsligt drar ned sina förhoppningar med 10 enheter?

Jag funderar åtminstone på att köpa mer. Men eftersom det viktigaste alltid är att få vara med en omgång till gäller det att vänta in i det längsta på att öka i en sån här marknad. När jag tittar i tékoppen ser det ut som om europeiska aktier siktar på majlägsta, vilket vore omkring 4-5 procent ytterligare längre ned. Det är snarare där jag ökar på litegrann nästa gång.

Även om jag är nervös har jag ännu inte skakats i min tro på stigande kurser. Det är helt enkelt för billigt för att det inte ska vara ungefär här köpläget är. Jag tror heller inte att en double dip blir så allvarlig att den drar ned vinstestimaten till den grad att aktier inte skulle stå högre på botten av dippen än de gör idag. Det finns en massa mer saker att upprepa eller kombinera på lite halvnya sätt här - både på plussidan och minussidan, men istället för det ska jag ge mig ut i det vackra Stockholmsvädret. Varför inte? jag har ju ändå bestämt mig för att inte göra något.

Inga kommentarer: