onsdag 10 februari 2010

Fel i bankerna idag

Jag äger varken SEB eller Nordea, men jag tycker kursreaktionerna är helt fel idag. Nordea är visserligen lite åt det dyra hållet så jag tänker inte försvara den helt och hållet, men....

Nordea säger ganska mycket positivt om planerna framöver och på 3,5% ned idag när börsen är upp, övriga banker upp och börsen ligger nära årslägsta men förhoppningsvis har vänt upp så är det ett köpläge (jag köper dock inte)

SEB är desto billigare, men har också desto fler problem. Det svaga räntenettot kräver en hel del förklaring (longer term funding och minskad oblisportfölj räcker inte riktigt) men kostnaderna är under kontroll och de tror på stor minskning av kreditförlusterna i år. Jag tror analytikerna kommer få justera upp sina nettovinstprognoser rejält under året även om de måste ta ner räntenettot markant. Minus 4,5% i aktien idag. Köp! (fast inte jag)

Inga kommentarer: