fredag 5 februari 2010

Tuffa tider för en drömmaré

Börsen faller och jag med den. Jag har emellertid precis köpt mer för jag tror inte att Europa och euron bryter ihop. Snart kommer centralbanker, regeringschefer och resten av kavalleriet med antiösterrikiska åtgärder och tillfälligt räddar börsen igen. De kan alltid vara dummare längre och mer än blankarna kan vara korta.

Det verkar mest vara makrofonder som säljer på "det stora baissecaset" att skuldsatta nationer kommer växa så långsamt och konusmenter och företag bli så drabbade att dagens låga värderingar till slut ser dyra ut. De säljer t.ex. på att ultratunna CDS:er handlar upp och index inte följt med ner. CTA:er och en del hedgefonder följer efter och säljer på momentum. Det är i alla fall vad jag hör från förvaltarkolleger på dylika fonder.

Alltså, jag köper ytterligare och håller tummarna åt kunderna.

Inga kommentarer: