onsdag 14 oktober 2009

Jag är inte contrarian. Jag tror det ska upp

Det finns alltid en massa argument för att börskurser ska ned – och ungefär lika många för att de ska upp. Dessutom finns det ofta en massa indikatorer som kan tolkas åt vilket håll man vill – kanske alla indikatorer om man ibland tar på sig sin contrarianmössa. Många förståsigpåare använder gärna mössan för att låta smarta, men frågan är vem de lurar…

Jag tror på att tro det man tror på och stå för det. Att försöka tro på något annat leder till rekursivitetsproblem som slutar med att man inte tror på något alls och inte kan ta ställning.

Just nu ser jag följande saker: Kopparpriset har närmat sig year highs igen, Oljan är redan där, guldet också, dollarn (index) är på sin ALL-TIME low förutom sommaren 2008, Kinas import och export växer väsentligt mer än väntat, Feds Mr Kohn är tydlig med att han vill hålla räntan låg tills aktier, bonds och bostäder stigit i pris (han tror inte på inflation och han tror inte heller på V-form i återhämtningen), NFIB visar att småföretag inte upplever samma återhämtning som storföretag, 10-årsräntorna är låga, men inte på deflationsnivå, kvartalsrapportsperioden har börjat positivt (Intel, Alcoa, BASF t.ex.).

Det mesta, om inte allt ovanstående, ser jag som stöd till min tes om fortsatta stimulanser och låga räntor kombinerat med lagom vinstutveckling och god efterfrågan på risktillgångar (som aktier). Dollarn är det enda som är lite besvärande i mina ögon. Å andra sidan bottnade börsen i mars samtidigt med dollarn och sen steg de tillsammans. Jag är dock lite orolig att dollarn fortsätter ned och knäcker börsuppgången pga oro över dess status som reservvaluta. Tills vidare är det emellertid nog bara att se dollarförsvagningen som en flykt från kvalitet och in i risk, dvs bort från USD och in i aktier utanför USA.

Och, ja, jag talar alltid i egen sak. Det är liksom själva poängen.

Idag kommer retail sales för september, business inventories och anteckningarna från Feds förra möte. Jag tror inte på några kioskvältare utan att vi bara noterar, går vidare och tuggar lite sidledes eller uppåt tills vi har det mesta av resultatrapporterna bakom oss – särskilt storbankerna JP Morgan, Goldman, Citi, BofA senare i veckan.

1 kommentar:

Peter Eek sa...

Starkt från JP Morgan (82c vs 51 expected). Bloomberg global confidence också starkt på 61,7 (senast 58,5). Marknaden lyfter litegrann till att börja med.

Vi får väl kolla upp vad det är för kvalitet på siffrorna, men på ytan ser det bra ut.