torsdag 22 oktober 2009

Jobbigt för daytraders? Eller ett paradis?

Jag hoppas att ingen med daghandelsstrategi råkade ligga lång över kvällen. Det måste vara fruktansvärt att få en sån plötslig tvåprocentsnedgång på en halvtimme som en kniv i ryggen när allt ser så bra ut.

Var det Rajs Galleonfond som stänger ner eller var det bara Roves nedgradering av Wells Fargo som knäckte marknaden just igår? Det lär jag aldrig få veta. Det blir ändå bara efterhandskonstruktioner som inte går att använda. Eller... något kanske man lär sig förstås.

Mitt fokus är fortfarande på att se om ekonomin spårar ur på allvar, vinster eller guidningar ser för klena ut eller om motsatsen med för bra makrotal, inflationsoro och räntehöjningssnack tas på allvar. Än så länge ser jag inget sånt utan tycker att Goldilocks 2.0 klarar sig ganska bra. Visst går hon på gatan i trasiga kläder med sot i ansiktet och tom glasartad blick, men allt är "precis lagom" tack vare heroinet som strömmar genom ådrorna.

Ekonomin kanske t.o.m. växer nominellt (först några snabba stimnulansdopade kvartal, sedan långsammare igen), arbetslösheten stiger bara litegrann och man kan se ungefär var toppen hamnar, inflationstrycket är lågt trots valutaspöken. Stimulanserna fortsätter att verka länge än och företagsvinsterna som rullar in i Q3 ser i mina ögon påfallande bra ut, inklusive Wells Fargo, Credit Suisse idag, Deutsche igår, Goldman, Atlas (ok), Caterpillar, Apple osv. Visst finns det dåliga rapporter också, som Ericsson och Manpower, men de är inte alls lika många. Om det nu var nedgraderingen av Wells som stökade till det igår så betyder det ingenting i min bok - inte mer än att investerare är nervösa - och det har jag förståelse för.

Ni som inte låg långa igår kanske vill passa på att köpa idag? Jag har tillräckligt.

Inga kommentarer: