onsdag 28 oktober 2009

Jag chansar på att stimulanserna fortsätter

Removing QE from the system is like removing one’s foot after it has stepped on a land mine – very difficult and can lead to a lot of damage

Är marknaden negativ pga negativa data eller tvärtom pga oro över minskade stimulanser och inflationshot (höjda räntor och bankreservkrav i Indien och Kina, minskad QE [penningtryckande], ej förlängda husköpssubventioner i USA osv)?

De flesta datapunkterna är positiva i mina ögon. Consumer Confidence igår tillhörde undantagen. Borde jag alltså vara rädd för att myndigheter världen över serverar kall kalkon och lämnar låneknarkarna åt sitt öde? Med andra ord: är det slut på stimulanserna och vi nu måste sätta verkliga priser med riktiga pengar på tillgångar som hus och aktier?

Jag tror inte det. Det är för tidigt. Myndigheterna testar isen med sina skrämskott, men jag tror inte man vågar sänka marknad och ekonomi redan nu, när arbetslösheten fortfarande stiger, trots rekordstimulanser. Man släpper inte gaspedalen på långtradaren innan man nått krönet.

Jag chansar därför på att stimulanserna fortsätter och att mer pengar tvingas in i aktier innan toppen är nådd. De senaste veckorna och månaderna har de största flödena varit UT ur money market accounts och in i obligationsfonder och ungefär balanserat i aktiefonder (senaste veckorna t.o.m. ett ganska stort UTflöde ur aktier). Det finns ett uppdämt behov att köpa aktier om man inte snart får bra avkastning någon annanstans.

1 kommentar:

Peter Eek sa...

Från Goldman idag: "Since March, inflows into bond funds have outstripped inflows into equity funds by a factor of 30 times. Since March, inflows into bond funds have reached a whopping $275.9 billion, compared to $9.2 billion into equity funds."