fredag 2 oktober 2009

Payrolls... dyr start på fjärde kvartalet

Payrolls sämre än väntat: -263k vs. -175 väntat (g.s. hade dock -250k, men innan goldman kom med den prognosen var förväntan om payrolls mindre än -100k).

Marknaden börjar rejält negativt efter siffran... och det är efter en redan dålig start på dagen. Vi får se om det bara blir -5 eller -10 procents korrektion eller om det är början på en riktig björnmarknad.

Jag håller mig tills vidare kvar i bullspåret med precis samma analys som tidigare. Med en fond att ansvara för beter jag mig av lite naturliga skäl som en oljetanker och vill heller inte hatta för mycket fram och tillbaka. Dessutom har jag fortfarande buying power eftersom jag bara ligger halvlång. Kanske skulle jag agerat annorlunda som privathandlare, men det får vi aldrig veta.

Makrostatistiken är svag, centralbankerna knorrar om både reglering och exit från stimulansprogrammen och en del stora företag kommer med dåliga rapporter. Det är tufft att vara lång då. Å andra sidan är stimulanserna fortfarande i full sving, räntorna rekordlåga, aktier varken dyra eller billiga om nuvarande prognoser håller och många är skeptiska till uppgången. Even Steven mellan bull och bear tycker jag ungefär intellektuellt, men intuitionen säger att uppsidan är större i alla fall. Se tidigare inlägg och kommentarer för i alla fall lite djupare analys.

Just nu KAN det vara ett bra köpläge, men visst känns det nervöst

Inga kommentarer: