torsdag 23 juli 2009

Framtiden på lång sikt


Här är ett svar på en tidigare kommentar. Det här är förstås bara spekulationer, men kan vara lite kul att fundera över ibland:


Jag ansluter mig till synen på en lång sidledes rörelse, väldigt likt Japan efter den initiala kraschen med precis den dynamik du beskriver.

Jag tror inte Q-utdelningar gör någon skillnad.

Jag tror också att kapitalism fungerar framöver, dvs att sparpengar investeras i produktion och bygger värden. Det är bara det att jag tror attvärderingar och vinstförhoppningar är alldeles för höga och det tar tid att växa ifatt förväntningarna. Antingen behövs en krasch eller så blir det en utdragen sidledes zombiemarknad - kanske en supermarknad för vissa typer av traders.

Sen tappade du mig lite, men jag tror att peak oil blir ett verkligt problem och att ökade regleringar och protektionism också sänker det totala värdet på aktier. Jag har ingen åsikt om monopolbolag eller specifika vinnarsektorer just nu, men blir det precis som Japan så är utilities och monopol bra grejer. Det gäller att ha prismakt och kunden i ett järngrepp för att pressa ut stabila priser trots fallande köpkraft. Det gäller fundamentalt och på lång sikt, kansk FÖR lång sikt även för mig.

Jag tror man ska försöka sikta in sig på verkstadsbolag, transport och annat cykliskt och försöka haka på i rallyna. Med Japan 1990-2009 som modell varade rallyna 6-12 månader samt samma 4-årsrally nyligen som alla andra och nedgångsperioderna i 1-2 år.

Inga kommentarer: