onsdag 1 juli 2009

Ett bra halvår...

...som kunde varit bättre.

Det har varit några trista månader nu, sedan jag först gick kort, sedan neutral och därefter bara lite kort, vilket jag fortfarande är. Sedan mitten av april har ingenting hänt i portföljen performancemässigt och i mitt huvud har ingenting ändrats analysmässigt. Att jag gick lång i drygt en månad under den mest intensiva delen av börsrallyt var ett ovanligt steg från min negativa syn, men motiverades av en kortsiktigt alltför negativ börsstämning trots många viktiga signaler på återhämtning (på en låg nivå)

Jag är långsiktig och fundamental till min natur och det ska mycket till för att vända "tankern". Jag tycker fortfarande att ekonomin och vinstutsikterna för såväl banker, verkstad och resten av börsen följer mitt huvudscenario. Det är "bara" börsen som vägrar rätta in sig i ledet.

Som du har märkt har jag tagit en paus i bloggandet (se kommentar på förra inlägget) och kommer fortsätta med det tills jag ser viktigare saker att kommentera. På senare tid har det blivit väl mycket brus från min sida. När rapportperioden för Q2 drar igång om en månad så ska det nog bli mer fart här. Då får vi all intressant Q2-makrostatistik också.

/Peter

1 kommentar:

Peter Eek sa...

Inte mycket har hant pa sistone heller. Nu befinner jag mig pa semester utanfor Sverige och haller mindre koll pa detaljerna - det skoter mina kolleger.

Statistiken borjar tolkas mer och mer negativt, vilket jag uppskattar. I mina ogon har dock inget forandrats utan hela den ekonomiska situationen utvecklas enligt plan och aktiemarknaden borde snart borja diskonera faktum.

Jag ligger fortfarande lite kort, men fundrar pa att oka, ga upp mot halv position av mitt mentala maxlage. Snart kanske, men det finns ingen orsak att stressa.