torsdag 23 juli 2009

Huspriser -33%?

Kopia på svar i kommentarsfältet på frågan om jag tror huspriserna ska falla (kraftigt):
Svaret är JA (kanske, borde)


Bostadspriserna i USA förvånade mig under många år. jag trodde spelet var över där redan 2002, men det tog 4-5 år till inann de toppade ur och så sakteliga började falla.
De svenska bostadspriserna förvånar mig just nu. De har stigit lika mycket som i andra länder och Sverige har dragit minst lika mycket nytta som andra av globalisering och låga räntor.



Därmed anser jag att det är upplagt för att Sverige och Spanien ska utvecklas på samma sätt som Irland, UK, US mfl vad gäller bostadspriser. Det dröjer lite extra bara innan proppen går ur.

Om USAs Shillerindex kan falla 33% (juli 06 till apr 09) så borde Sveriges husprisindex kunna falla lika mycket (Sverige är inte bredare eller konstigare än USAs mix av rostbälte, storstäder och tropiska hotspots). Hittills ligger husprisindex på 1,878m i juni 2009, vilket är 1% under juni 08 och knappt 2% under high i feb 2008 (1,910m).


Det borde finnas förutsättningar för 30% lägre snittpriser härifrån och då förstås ännu lägre på enskilda objekt och delmarknader. Jag är redo att köpa mer om det faller, men mycket kan gå fel med pris på realtillgångar när centralbankerna trycker pengar. Det kanske bara blir realpriset som faller 30% och inte det nominella...

Inga kommentarer: