tisdag 21 juli 2009

All in? Försök inte bluffa marknaden

Vad är mest oansvarigt som fondförvaltare? Att ligga kvar kort (även om det är begränsat) helt i enlighet med min bästa analys av makro- och mikroläge, eller blunda och köpa till neutral eller lång för att begränsa förlusterna eller t.o.m. tjäna pengar om det skulle fortsätta upp? Om det vänder ner missar jag ju en del avkastning som jag lidit för och ställs dessutom inför valet att passa på att köpa lite till eller återigen invester i linje med min negativa övertygelse.

Den här frågan ställs jag ofta inför: Köpa eller sälja? Nu eller sen? Vad händer om jag gör det ena (med avkastning, med track record, med anseende) och vad händer om jag gör det andra (med min övertygelse, självförtroende, plattform för nästa valsituation)? Kunderna frågar också ständigt om det här: Hur kommer du göra i en sådan situation om du förlorar pengar? Hur har du gjort förut? Vad har resultatet blivit? Resultatet i enstaka fall och på kort sikt har ofta blivit negativt, men sett över tid har min fundamentala hållning betalat sig med råge och jag har inte förlorat pengar ett enda år – inte hittills i år heller.

Valen är svåra och insatserna höga – både med mina egna pengar och kundernas. Därför är det viktigt att ha rätt storlek på alla investeringar så valen aldrig blir för svåra eller akuta. Man får helt enkelt inte fastna i en (för stor) kortposition som i Volkswagen när den gick 500% på några dagar, eller mer marknadsgenerellt i en för stor nettokort sammantaget för hela portföljen när marknaden går som senaste veckan. I slutänden måste positionerna ha en sådan storlek att (den fundamentala) strategin kan fullföljas utan (alltför många) onödiga och akuta stop-loss-insatser.

Jag ligger således kvar med mina positioner trots uppgången på 10% på kort sikt. Fframöver ser jag det snarare som en extra möjlighet att dra nytta av den överdrivna uppgången och alltså sälja mer, inte mindre – men jag tänker inte ställa mig i vägen för att framrusande tåg just nu. Man ska sällan (aldrig?) gå ”all in”, för man kan inte bluffa marknaden.

Inga kommentarer: