torsdag 16 juli 2009

Oooops. Jag såg inte det uppstället komma

Det är därför jag inte är så kort som jag egentligen borde vara med min övertygelse - för att marknaden beter sig på det här sättet. Precis när en fallande trend ser ut att vara etablerad så kommer ett monsteruppställ nästan från ingenstans (och vice versa).

Visst är det så att t.ex. statistik över Kinas BNP och jobless claims i USA inte direkt spelar mig i händerna, för att inte tala om de starka investmentbankrapporterna och välvilliga tolkningar av svenska verkstadsbolag de senaste dagarna, men jag hävdar fortfarande att det handlar om droppar i problemoceanen för aktier.

Dropparna och ett hopp och en vilja hos allmänheten att aktier ska upp kan förstås lyfta aktier i alla fall - oavsett om jag har rätt eller inte - och det är lite slitigt mentalt att se dragkampen på marknaden som egentligen pågått sen i höstas. Jag vill ju egentligen inte trejda de rörelserna utan vill ta fundamentala positioner och sedan sitta still i båten, men även jag blir frestad och frustrerad. Nu blev det i alla fall så att jag gick lång i början av mars och tog hem vinsten genom att gå lite kort i mitten av april... och har i princip legat kvar så sedan dess utan att göra varken till eller från på avkastningen. Jag får hoppas att kunderna har tålamod.

Jag har fortfarande inga planer på att gå lång, möjligen neutralisera min lilla korta position... eller öka den. Eftersom jag är rådvill ligger jag kvar lite kort, eftersom det är min för tillfället cementerade fundamentala hållning till vinstutsikter och värdering. Ändå gnager ett litet frö av oro i mig; kan det bli som 2003-2007? Kan man blåsa upp en bubbla till, en bubbla av ännu större proportioner än husbubblan och structured finance? Annars är ju min tes att den här gången är den gång man ska slåss mot Fed, till skillnad från de senaste 25 åren... men det vore ohållbart att missa tajmingen med 4-5 år. Jag tror dock att OM man lyckas blåsa liv i aktieliket och skapa en hausse igen så kan det gå riktigt illa för världen efter det. Jag hoppas verkligen att det inte blir så.

Just idag är dock problemet ett annat. Marknaden har plötsligt ställt upp 10% på några dygn. Jag tror inte att det är hållbart. Jag tror inte att det bryter upp nu i ett nytt up-leg. Tvärtom tror jag att det är en kroppsfint, ett falskt utbrott och att vi under rapportperioden ska testa nedre delen av den senaste månadens intervall igen. Imorgon tror jag att jag ska öka kortpositionen till ungefär 35% av vad jag anser vara en maximalt försvarbar negativ position för fonden. Kortsiktigt säljläge m.a.o. Vi får se.

3 kommentarer:

Aktieblogg sa...

Välkommen tillbaka! Jo, det är verkligen knepiga tider nu. Helt galet att USA dessutom utökar uppgången ikväll. Kanske inte helt dumt att gå kort efter de senaste dagarnas monsterutveckling..

spear sa...

... :-D

Peter sa...

galet i fredags! Jag vågade inte sälja. Stressigt att se tåget komma åkandes och svårt och antagligen dumt att ställa sig i vägen. Det är illa nog med min lilla kortposition