fredag 5 juni 2009

Arbetssiffror i USA

Förändringen i antal arbetande i USA utanför jordbrukssektorn, de s.k. non-farm payroll-siffrorna var mycket bättre för maj än väntat. Endast 345k färre arbetande istället för väntade 520k. På ytan ser det onekligen mycket bättre ut.




Samtidigt (maj) registrerades andelen arbetslösa i en separat undersökning (officiell Bureau of Labor statistics med 60 000 tillfrågade hushåll) till 9,4% från 8,9% i april och väntade 9,2%.

Payrollsiffran är föremål för revidering efter en månad och efter två samt efter ett år. Den justeras för säsong och för antaganden om hur många företag som skapats och lagts ned en given månad.

Man får välja själv vilken siffra som är mest trovärdig och relevant. Jag inser förstås att jag låter som en trasig skiva och som mer än lovligt konspiratorisk och skeptisk. Jag kan ändå inte släppa idén att de här positiva effekterna är tillfälliga och att ekonomi och börs kan vända ned precis vilken dag som helst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ligger likvid samt en mindre del företagsobligationer, dock dansar jag mycket nära utgången. Är i likhet med dig, och delvis beroende av dig, negativ till aktier.Idag slog det mig dock att jag vet inte vilka data som får mig att ändra mig. Denna "upptäckt" gjorde mig konfunderad, kan det vara så att jag surrat mig vid masten och vägrar lämna? Så; vad för data, siffror eller uttalanden skulle få dig att ändra kurs?
MVH

Peter Eek sa...

Insiktsfullt av dig och en svår fråga. Det är väldigt lätt hänt, och farligt, att surra sig vid masten.

Jag har tidigare förklarat att jag inte tror på millimetervägning av data. Därmed letar jag heller inte efter specifika siffror som kan ändra min syn.

Jag tittar främst på kreditdata och husmarknadsdata (hus i lager, C&S-prisutveckling, husomsättning, husbyggande och husbyggarsentiment, affordability samt lite på "good time to buy a house?"-index) men även arbetssiffror.

Orsaken är att det var hus som blåste upp bubblan och arbetslöshet som förvärrade den.

Med det sagt så går jag faktiskt mest på "magkänsla" - i alla fall så länge aktier inte är "billiga" (G/D- eller Schillermultiplar långt under 15) och vinstutsikterna inte förbättras. Den här cykeln är en deleveringcykel och då funkar inte gamla tumregler om IP, lager, BNP och ISM. Snarare luras man in av false starts.

/fastsurrad