måndag 1 juni 2009

Stark kina PMI för maj

Ny månad, nya tag. Så var maj avklarad. Svettig mentalt, men utan större rörelser i fonden. Bra val av aktier och mindre positionering för nedgång än jag normalt hade haft har räddat ett felaktigt riktningsval. Juni har redan tjuvstartat med kina PMI på 53,1 vilket signalerar fortsatt stimulansledd expansion. Det är dock ett sämre tal än de 53,5 som gällde i april så för andraderivatahandlarna ska det vara negativt.

Terminerna på morgonen signalerar dock ingen svaghet alls.

Som jag har sagt tidigare, kanske är jag inne i en formsvacka, har svårt att ta till mig rätt information om börsläget, och att man därför bör ta mina kommentarer om ekonomi och aktier med mer salt än vanligt. Själv kan jag förstås inte tro det och kan inte vara någon annan än mig själv så tills överbevisad gäller negativ position även i juni.

4 kommentarer:

lue sa...

Jag läser din blogg och tycker att du har en bra syn och uppfattning.Har lärt mig mycket genom att läsa dina inlägg.... Mycket bra information och tankar. Ser fram emot nästa inlägg.

Peter Eek sa...

Lue: Tack för kommentaren. Den uppskattas

Tyvärr lär man sig just nu snarast hur man förlorar pengar i en positiv marknad.

Vem är smartast? Den som tjänar pengar nu, eller en erfaren och påläst investerare som förlorar på sina insikter.

Anonym sa...

Formsvackor drabbas vi alla av. Din historik och skarpa analysförmåga borgar för fortsatta framgångar, bara att kämpa på och tro på det du gör. Uppskattar även jag dina goda och tankeväckande inlägg.

Peter Eek sa...

Tack. Jag fortsätter förstås i samma stil. Jag kan liksom inget annat.