onsdag 3 juni 2009

Consumer confidence (ABC News)

Tredje veckan i rad med fallande consumer confidence. Trots att "allt" pekar uppåt, bilar, husförsäljning, PMI... så ligger ABC cons conf och skakar längs botten.

I natt kom den in på -49 efter tredje veckan i rad med nedgång (nattens siffra uppmätt 31 maj).

Fast, å andra sidan, om jag hade varit bullish hade jag avfärdat ABC med 1) vem bryr sig om consumer confidence, 2) vem bryr sig om ABC, 3) vem bryr sig om veckodata, 4) vem bryr sig om en enstaka parameter som avviker från alla andra positiva punkter [det vore ju som att bry sig om vad jag tycker, ensambjörnen med guldkomplex och en förlegad tro på fundamenta som guide för aktieinvesteringar].

Jag tänkte i alla fall bara redovisa ABC så ni ser att det finns en motvikt till det positiva.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Rätt tänkt. Straxt dags för ISM & Industriorder, där order är april så det är väl inget du bryr dig om...

J sa...

Yttligare ett tecken på att min korta position i swedbank är sund.
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2009%255c06%255c03%255c340084%26SectionId%3DBorsMarknad%26menusection%3DBorsMarknad%3BBorsMarknadNyheter

Peter Eek sa...

Correctemundo, "april non-manufacturing = services" - inget mervärde alls så här sent i statistikfloden när vi redan fått 4 MAJsiffror på ABC cons conf.

J: Swedbank -15% idag, nice för dig.