tisdag 2 juni 2009

Det är tungt och ensamt att blåsa i visslan

Ingen gillar en surbjörn. Någonsin. När man har fel är man en idiot, en dinosaur, en efterbliven kvarleva från en annan tid. När man har rätt är man en irriterande besserwisser, en backtrader som upprepar självklarheter som bara innebär att man gnuggar folks ansikten med deras egen skit.

Just nu är det inte kul att sitta ensam med information om morgondagens baksmälla medan alla andra skrattar kring spritbordet. Ingen gillar visselblåsaren i hörnet.

Riksbankens stresstest idag borde fått en del att nyktra till och ryktena från Lettland som talar om en nära förestående likviditetskollaps och devalvering samt att statsanställda får matkuponger istället för pengar (som ju går till valutaförsvaret) skulle normalt motsvara en balja extra stark espresso.

Så blev det inte nu. Istället gör gamla aprilsiffror på husförsäljningen i USA (de har stigit litegrann från nästan ingenting till nästan ingenting) att marknaden får nytt liv efter en negativ inledning på dagen.

Gissa om jag är trött på aprilsiffrorna vid det här laget. Varenda datapunkt som handlar om april har gett ett positivt ryck på marknaden trots att de alla i grunden mäter samma sak - att stimulanspengar har gett ett positivt ryck i ekonomin. Det här visste vi redan i februari/mars och jag handlade positivt på det... och många med mig. Jag fattar bara inte hur det kan fortsätta upp på samma gamla info i över ett kvartal.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har fortfarande inte riktigt nerver för att ligga kort. Alltså fortsatt likvid. Däremot har jag börjat köpa på mig företagsobligationer. Har ju gått bra. Men känner att jag inte har speciellt bra koll på obligationer.
Om ditt antagande om att vi inte sett botten på de stora indexen slår in, hur kommer obligationsmarknaden att reagera? Kanske någon därute som kan ge mig lite råd?

Peter Eek sa...

Mitt tips är att det kan gå hur som helst för obligationer och att det beror väldigt mycket på om det är statsoblisar, corpoblisar och om de är AAA eller lägre.

I en kraftig nedgång borde statsobligationer gå mycket bra, men pga svaga statsfinanser och penningstryckande finns trots allt en risk att de långa räntorna stiger och obligationerna faller (det kan dessutom vara just det som utlöser aktiefallet).

I ett ras borde alla andra obligationer gå dåligt eftersom risken ökar att man inte får tillbaka pengarna, oavsett rating.

Men,... jag handlar inte obligationer, bara aktier.