onsdag 10 juni 2009

Teknisk uppdatering (Fibonacci mm)

Den här bilden har jag visat några gånger i olika varianter. Dels är det den långa fallande trenden (som brutits [upp] under rallyt i år), dels glidande medelvärden (där 200-dagars bröts uppåt den 1 juni) samt Fibonacci retracement som visar hur stor andel av raset sen toppen för två år sedan som återhämtats i rallyt [mer än första F-motståndet på 23,6%, men mindre än det stora motståndet på 38,2%].

Om jag trodde på teknisk analys skulle jag säga att vi står inför en rejäl vidare uppgång nu till F 38,2% eller t.o.m. 50% med tanke på de andra indikatorerna. Det motsvarar ca 15-30% på eurostoxx 50 och säkert mer för OMX med tanke på vilket beta Sverige har visat sig ha den här gången.

Oron från i mars verkar som bortblåst. De svenska bankerna är solida enligt Riksbanken och Finansinspektionen, Lettland i tillräckligt gott skick, de amerikanska bankerna ännu bättre och betalar tillbaka stödpengar, konsumenter och företagsledare är positiva och inflödena till aktiefonder till synes utan gräns. Det är nästan spöklikt hur jag kan se så annorlunda på informationen omkring mig. Industriproduktionen i allt från Finland till Japan och Frankrike faller med 20-30% i årstakt, detaljhandelsförsäljningen i USA sämre och sämre med tidigare helt osedda negativa nivåer på nominell försäljningstakt osv…

2 kommentarer:

http://teknisk-analys.blogspot.com sa...

Ska det vara nånstans vi får en större reaktion nedåt så bör det vara kring 950-nivån (S&P 500).

http://teknisk-analys.blogspot.com/2009/06/draw-line-in-sand.html

spear sa...

Det som stör mig lite är att så många fortfarande är så negativa...
Är lite jobbigt! Därmed inte sagt att det inte finns anledning att verkligen vara negativ - tvärtom!(läs tex inlägg om Arnies kollektiv)