tisdag 16 juni 2009

Utsikter för resten av året

Hur vet man att chefen ljuger?

Hans läppar rör sig.

Det börjar faktiskt komma lite mer konkreta makrosignaler på att de gröna skotten inte tar sig, tex Empire index och NAHB (hussentiment) igår samt EU IP, Exportsiffror, hotell- och restaurangdata. Dessutom förekommer negativt brus i form av Iran, Nordkorea, IMF, ECB (kreditförluster), AAII (bull/bear) mm.

Sedan mitt call i mitten av april att gå kort efter bear rallyt mars/april så har eurostoxx gått upp ca 5%, S&P 6,5% och OMX 2%. Det har varit en lång och enerverande sidledes rörelse med viss tilt uppåt. Kanske är den över nu, men jag vågar knappt hoppas längre. Men, jag måste faktiskt hålla pengarna i arbete och ha en åsikt så här kommer den för resten av året:

Jag tror att vi har sett toppen på bear market rallyt (i torsdags). För Eurostoxx 50 varade det från 9 mars till 2 juni och gick 44,4% (intradagdata och ej utdelningsjusterat). För OMX var det 27 oktober till 7 maj (+46,6%) och för S&P 6 mars till 11 juni (+43,4%).

Jag tror att vi nu står inför en nedgång under Q3 på 25-30 procent, dvs ungefär till gamla lows. Jag tycker dessutom att det finns motivering för att falla lika mycket till och alltså sluta ca 50% under dagens nivå, men det hänger bland annat på att makro och vinstdata under hösten faller ut så negativt som jag räknat med. Det är högst sannolikt med bear bounces på vägen ned men inte alls lika kraftiga som bear rallyt vi nyss åtnjutit (”genomlidit” för vissa).

Jag skulle kunna gissa på ett litet rally (10%?) i samband med Q3-rapporterna, den här gången kanske strax innan de presenteras då man fortfarande kan ha lite hopp om att nedgången är överdriven, men som sedan skjuts i sank av svaga rapporter och svag outlook för Q4 (och 2010).

Jag tror sedan att vi faller mot nya årslägsta ända in i årsskiftet då det blir allt mer uppenbart att även 2010 är ett förlorat år och att det gäller att dressa portföljen inför årsskiftet så inte de värsta förlorarpositionerna är kvar i redovisningen. Om man ska köpa något i december så tror jag det är årets dittills bäst performande aktier, medan underpresterarna faller ytterligare. Kanske kan man plocka upp de senare i början av 2010 och få några raketer i portföljen om man har tur.

5 kommentarer:

Sture sa...

Hear hear

Anonym sa...

Gott att du tar ställning och är konkret! Stor respekt. Säkert kommer den fega mobben håna dig om du skulle ha fel, men hellre nån som har en ide och står för den än några fega stackare som vänder kappan efter vinden på vecko eller dagsbasis.

BRA BLOGG!

Peter Eek sa...

tack. utan åsikt är jag (man) ingenting

Anonym sa...

Då är 10 % ;aren klar,nu är det spännande att se hur golvet/taket håller! Kom precis från semester och verkar inte ha missat mycket, Hoppas att du haft en bra sommar och laddat med intuition inför den spännande fortsättningen på börsåret
Mvh
Ola

Peter Eek sa...

Ganska roligt med 10%-aren så här i efterhand. Vore extra kul om det inte blev mer nu...