fredag 12 juni 2009

Är du bullish ännu?

Alla de här indikatorerna tuffar på uppåt. De var inte helt dåliga på att markera vändningen uppåt i början på mars. Alla bottnade på något sätt innan eller långt innan aktiemarknaderna och gav gott om tid (för gott?) att fundera på köpläge. De, tillsammans med 10-årsräntan i USA hade också en viktig del i att få mig att köpa i början av mars.




Alla indikatorerna säger fortfarande Köp, utom möjligen Baltic Dry (kol- och malmtransporter). 10-åringen säger likaledes Köp, om man fortsätter att tycka att ju högre ränta desto mer signal på tillväxt (snarare än risk för lånekris och fallande huspirser med efterföljande deleveraging).

Jag börjar känna mig lite sliten efter två månader med en liten kortposition på, i strid med en stigande marknad, gröna skott, stimulanspaket mm.
Jag har inga extra argument att komma med. Jag tror att det är en fälla, en falsk studs, driven av ohållbara stimulanser, men även jag börjar bli lite osäker. Kan världen lyfta sig själv i håret? Kan man skapa välstånd med penningtryckerier?
Nej, svaret är nej, men marknaden kan vara irrationell längre än jag kan stå ut med negativ performance. Och: kanske kan tillräckligt med pengar lyfta priset på allt så de enda förlorarna är de som inte äger tillgångar. Man gör en förmögenhetsomflyttning från sparare till slösare "för allas bästa", med allt vad det betyder för Moral Hazard i framtiden.
Jag ligger ändå fortsatt lite kort, surrad vid masten som någon kallade det. Ni som följt mig kanske börjar ge upp, kanske borde ge upp, men jag ger inte upp mig själv (förrän jag gör det ; ).

Inga kommentarer: