måndag 28 februari 2011

Tro inte på hajpen

Twitter, Facebook, Zynga, Skype, Groupon, Gilt... De är INTE värda de belopp som flaggas i media. De tjänar knappt ens pengar och har bara vaga idéer och förhoppningar om hur det ska gå till. Investerare via Goldman och JP Morgan betalar nästan vad som helst för att få vara med i "framtidens företag" och säljarna släpper bara små aktieposter. Det här är precis som under IT-hajpen 1996-2000 och det kommer sluta likadant. Kanske kommer något av företagen infria förväntningarna coh 10 år senare ha vuxit i värderingen, men i genomsnitt blir det negativ avkastning - som alltid i såna här lägen.
 
FT citerar källor som menar att Facebook värderas till 450 miljarder kr idag. Jag undrar bara stilla hur FB ska få till en vinst efter skatt på åtminstone 30 miljarder per år uthålligt för att motivera priset. Facebook är faktiskt inte det enda sättet människor kan kommunicera och konsumenternas smak är notoriskt flyktig.
 
För 10 år sedan var Apple uträknat och Nokia och Ericsson kungar, nu är Apples börsvärde över 2000 miljarder och alla vill ha en iPhone eller iPad och ingen vill ha en Nokia (börskurs -90% sedan 2000). Ericsson är ett helt annat företag men har också tappat 90% i börskurs. Om 5 år minns man kanske knappt Apple. Eller så har företaget några år kvar i glansen.
 
Googles börsvärde är 1250 miljarder idag och det mesta har gått företagets väg, men ledarskap på börsen är sällan uthålligt. Microsofts aktiekurs har t.ex. halverats sedan årsskiftet 99/00 även om market cap fortfarande är nästan 1500 miljarder. IBM har kommit tillbaka med en dubbling sedan 2008 och har nu ett market cap i nivå med Google, men har stått stilla räknat sedan 1999.
 
1999 var "eye balls" eller "tittarsiffror" det viktigaste måttet på framgång. Intäkter och vinst var sekundärt. Pengar kunde man tjäna "sen" t.ex. på annonser. Samma sak gäller idag, men vem ska betala annonserna om slutkunderna tröttnar på reklam eller flyttar till ett annat nätverk? Det blir lättare och lättare att kommunicera. Facebook, Google och Apple är inte slutstationen. Om 10 år gäller sannolikt något helt annat - som vanligt.

Inga kommentarer: