måndag 14 februari 2011

Positiva nyheter, men jag är bearish

Bra grejer ute idag, men marknaden ändå lite klen

 

Bättre BNP i Japan, stark importstatistik i Kina (även export), Credit Suisse satte 6 miljarder USD CoCos i mellanöstern (av 30 miljarder behövda visserligen , men ändå en bra start). Positivt sentiment kring Egypten (lite förtida kan jag tycka, men icke desto mindre positivt).

 

Eurostocks är ned 0,5% efter en positiv start. OMX fortfarande upp 35 prickar.

 

Rapportsäsongen fortsätter ungefär som innan. Marknaden uppvisar ganska stor besvikelse med missar men i genomsnitt är säsongen ungefär som tidigare under året – dock med viss kantring åt det sämre hållet.

 

CDS-spreadarna i PIIGS har hoppat upp och ger viss antydan om oro för finansiering av statsskulderna

 

Jag har inget nytt att tillföra, ser bara negativa faktorer vilka stenar jag än lyfter på. Trött och gammal kanske? Med VIX och VDAX kring 15 ser marknaden ganska slapphänt på risk och det borde inte behövas mycket för en konvulsion, en rejäl sättning. Samtidigt tycker jag att marknaden beter sig som om ett eller flera stora konton bara bestämt sig för att köpa aktier. Vissa vill få det till att det är centralbankspengar, men det tror jag inte ännu.

 

Jag säljer småposter hela tiden och är nu ca 20% kort.

Inga kommentarer: