tisdag 1 februari 2011

Mysigt konsensus

Vad ska kunna störa bilden?

Inköpschefsindex är starkt i USA, Europa, UK (och även Kina - om än lite sämre än väntat).
Aktier marscherar på uppåt. Eurostoxx50 index är upp 13,5% sedan sista november.

Räntorna håller sig på låga nivåer (de har stigit ganska snabbt i Europa, men tyska tioåringen på 3,2% är inte bromsande på något sätt)

Bilstatistiken i t.ex. USA och Sverige är mycket stark.

Revolution i arabbältet är positivt för demokrati, frihet, handel och ekonomi (på sikt)

Allt verkar tolkas positivt - och eftersom aktier är billiga på gällande prognoser och ekonomin växer enligt officiell statistik och allt annat är dyrt så verkar det bara finnas en väg och det är uppåt.

Surt sa räven. Och räven, det är jag.

Koppar är på all time high (9910). Kinaindex har vänt upp sen en vecka tillbaka. PIIGSens bond yields har vänt ned. Sabadell satte sin nyemission på 20 minuter. Bankaktier rusar...

Varför kan inte aktiemarknaden vara som SKF? : ) som efter dagens ras är nere på oktobernivåer

Aktiemarknaden präglas av ett "rosy consensus" och förr eller senare störs den bilden av t.ex. sämre vinster, en exogen chock eller fallerade pyramidspel.

Är jag alldeles för tidigt ute den här gången? Problemet är kanske att jag ville ha ett ras för att kunna köpa billigt, rida en halvlång uppgång och sen sälja dyrt inför den riktiga baissemarknaden 2012.

Den som gapar efter mycket...

Som jag svarade i kommentarsfältet... om jag måste köpa in mig och ser en möjlighet att tjäna pengar på det då gör jag det som plan B, men just nu väntar jag istället.

Inga kommentarer: