måndag 3 augusti 2009

S&P-terminen närmar sig 1000

Nyss toppade terminen tillfälligt på 997 efter en (för mig) oväntat och ovälkommet stark förmiddag och inget säger att den måste stanna vid 1000. Till och med en av mina favoritanalytiker, Gerard Minack på Morgan Stanley, är redo för 10% ytterligare uppgång. Han tycker visserligen redan att marknaden är för positiv, men ser det som sannolikt att V-former i BNP, IP, sentiment mm kommer driva inflöden och aktieköp ett tag till. DÅ är det emellertid slut på festen, tror han och hoppas jag.

Om inte förr så om det går dit (S&P = 1100) lär jag öka risken i portföljen och gå ordentligt kort.

Det viktiga för mig är att vinstutvecklingen 2010 börjar oroa placerarna. Sen finns alltid risken att jag har ordentligt fel och måste ställa om till ett lång-tänk eller market neutral-tänk under en period.

1 kommentar:

Peter Eek sa...

Halv fem och S&P är igenom 1000. hokus Pokus, men nu kan det flyga ett tag.