fredag 21 augusti 2009

Mer statistik, fortfarande positiv

Klockan fyra i eftermiddag presenteras statistik över Existing Home Sales i USA.


Förväntningarna ligger på 5,00 miljoner enheter i årstakt för juli, något upp från 4,89m i juni. I enlighet med de senaste dagarnas inlägg från min sida och min försiktigt positiva hållning till aktiemarknaden så tror och hoppas jag att siffran blir ”ok”. Jag vill inte ha ett kanonstarkt tal eftersom det kan locka fram farhågor om minskade stimulanser framöver och i värsta fall höjda räntor. På kort sikt tror jag ändå att marknaden kommer gå starkt om dagens statistik är stark, men risken är att uppgången blir mindre uthållig.


5,00 miljoner enheter i årstakt är nog mitt drömtal för idag, precis som enligt genomsnittsförväntningarna. Jag tror emellertid att siffran kommer vara starkare än så för juli, men orkar inte reda ut varför jag egentligen tror så.



Jag känner att jag egentligen borde öka min långexponering ytterligare, men efter fyra tuffa månader vill jag inte ta för stora risker utan hellre gneta mig tillbaka först.

Inga kommentarer: