onsdag 19 augusti 2009

Är det på riktigt nu?

Is this NN for real?

Nyss frågade sig alltfler om uppgången var här för att stanna, nu frågar samma personer om nedgången på marknaden är på allvar.

Jag är lite trasig för tillfället, vilket torde ha framgått av inlägg och inläggsfrekvens. Jag är fortfarande marginellt lång och har således lyckats följa upp en för tidigt avbruten lång och därefter en misslyckad kortposition med en misslyckad långposition och sånt sliter på psyket. Dock gäller att: volymerna är låga under nedgången vilket minskar betydelsen och att tidigare analys gäller avseende stimulanser och aktierörelser. Ekonomin är fortfarande svag och återhämtningen tveksam. Därmed kommer stimulanserna fortsätta och pengarna läcka över till aktier när de inte sätts i arbete i realekonomin.

Jag gillar inte att ha fel och jag hatar när felen kostar pengar och jag mår extra dåligt när det gäller andras pengar. De här egenskaperna har gjort mig till en lyckad förvaltare, men också en privatperson som ibland mår sämre än jag kanske förtjänar. Jag har 4 supermånader och 4 halvtaskiga månader bakom mig i år och totalt sett ett godkänt resultat, men ändå känner jag mig nästan kriminellt dålig. Nåja, i det här yrket är det bara att bita ihop, låta ens sociopatiska sida ta över och kallt beräkna risk/reward framöver oaktat track record bakåt.

Jag räknar med att makrotalen blir halvbra framöver. Riktigt bra tal och fortsatt V-form på IP, PMI, BNP mm vore inte bra för då riskerar stimulanserna att minskas och t.o.m. styrräntorna att höjas. Dessutom skulle det betyda att jag haft fel i min analys av det ekonomiska läget (deleveraging, ökat sparande, minskad vilja till konsumtion) och det skulle svida i själen. Rapportperioden för Q3 och Q4 blir spännande: Siffrorna borde bli lite tveksamma, men fortfarande med mycket god kostnadskontroll och inte minst fantastiskt mycket bättre än Q3-Q4 förra året. Lite (eventuellt överdriven) optimism inför 2010 kanske också smygs in i bolagens Utsiktskapitel och driver på kurserna uppåt.

Inga kommentarer: