tisdag 4 augusti 2009

Fettskatt fett dumt

Debatten om fettskatt irriterar mig. Om man nu ska manipulera folks vanor kan man väl göra det med morötter till de som gör bra saker istället för straff för alla. Jag ogillar starkt straffskatter på sprit, tobak, trafik och nu kanske också på skräpmat. Ge istället belöningar till de som tränar eller presterar bra i hälsotest.

Om jag löptränar OCH äter hamburgare med pommes frites borde jag inte behöva betala straffskatt för fettintaget. Det viktiga borde vara min totala hälsoprofil. Det förutsätter att vi befinner oss i ett ofritt storebrors- och skattesamhälle. Helst ska staten inte lägga sig i alls i mina vanor och ovanor så länge jag inte skadar någon eller i min ekonomi för den delen.

Nu röker inte jag så jag undslipper egentligen problematiken, och visst ser jag gränsdragningsproblem med publikt eldande av alla slag (löv, tobak, ved, marijuana osv) - röken måste ju begränsas eller kompenseras för om den drar in på andras område - men det går nog mycket bättre att hantera detta med rena och individualiserade ekonomiska incitament istället för att straffa mig som individ med straffskatter om jag vill ta ett bloss. Ta bort eller begränsa vårdrättigheterna för rökare och alkoholister istället för att straffskatta friska feströkare och drinkpimplare.

Eller, än hellre, ta bort vårdrättigheterna helt och hållet och sänk alla skatter så slipper vi bekymra oss om vem som super, röker, snusar, fettar eller tränar.

Snart presenteras f.ö. personal income, spending och PCE-siffrorna (inflation) samt lite senare US pending home sales för juni. Då får vi se om jag tvingas ta en stop loss eller om tajmingen på min ökade kortposition håller verklighetstestet.

4 kommentarer:

Peter Eek sa...

Svagare personal income (-1,3% vs -1,0 väntat), spending lite högre +0,4% vs 0,3 väntat och inflationsmåttet lite lägre än väntat 1,5% på 12 månader (1,7% väntat).

Marknaden gör mer eller mindre ingenting på siffrorna, men i mina ögon talar de för något svagare aktier.

Unknown sa...

Du är en briljant fundamental analytiker. Men angående politiken du polemiserade mot - sjukvård i USA kostar 50% mer per hushåll än i Sverige. Och den är inte bättre. Dock håller jag med i sak, straffskatt är fel, alldeles särskilt så i fett- och sockermatfrågor. För partierna är det dock mer inkomstbringande att beskatta godis för alla än att rabattera för några få hälsosamma.

CS

Peter Eek sa...

Carl: USA gör så mycket dumt så det är inte ens värt att börja fundera på det

Peter Eek sa...

Pending home sales +3,6% månad över månad (väntat +0,7%) och +9,2% på ett år. Visst, det är plus, men från en meningslöst låg nivå.

Hoppas bara inte marknaden drar på allvar nu. Jag har inte lust att köpa tillbaka mina kortningar just nu.