tisdag 18 januari 2011

Bull eller ännu mer bull?

Goldman skriver idag angående konjunkturen (de har analyserat konjunkturmönster och räntecykler sedan andra världskriget och kommit fram till att vi bara är i början av konjunkturuppgången):

If we would get a medium economic expansion, the current expansion would last another 34 months (peak in November 2013) and the equity market would rise another 30 months (peak in July 2013). Will the fact that the last recession was the deepest since the Great Depression result in a longer than median economic expansion and market rally?

Är de bullish eller ännu mer bullish?

Inte för att jag tror att de missar nedsiderisken, för jag tror faktiskt att de har bra koll på hur marknaden brukar bete sig, men vad som döljs i ovanstående kommentar är att det alltid kan komma korrektioner. Man måste vara rejält cool för att våga ligga kvar i marknaden hela vägen - inte minst med tanke på tillståndet i världen (värsta skuldöverhänget någonsin) - och det är givet att de faktiskt har rätt.

Nu tror jag faktiskt att konjunkturen och börsen är på väg uppåt (surprise!), men jag tror att vi först ska få en ordentlig korrektion nedåt. Varför inte 10%? Jag klantade bort 2010 med samma typer av tankar så jag har låg extern trovärdighet. Däremot är jag envis och med ganska stor tilltro till mig själv, så jag kör på med min neutrala portfölj, från och med idag dessutom förstärkt med lite säljoptioner.

Sen kan det vara värt att påpeka att jag tror konjunkturuppgången och börsuppgången blir kortare än normalt och den efterföljande nedgången djupare än normalt. Det blir förhoppningsvis en story för hösten 2011 eller ytterligare ett eller två kvartal senare.

Inga kommentarer: