tisdag 3 november 2009

Val och kval

Jag har inte riktigt fått den rätta impulsen för att öka den generella exponeringen ännu, men idag kan det dra ihop sig.

Den här veckan offentliggörs PMI- och ISM-tal för tillverkande företag (igår), för tjänsteföretag (imorgon), ADP-siffror på jobbförändringar, räntebeslut från Fed, arbetslöshetsstatistik på torsdag och kanske viktigast av allt, de riktiga jobbsiffrorna på fredag. Nervositeten är alltså som vanligt på max så här första veckan i månaden och i fredags var det årsslut för en del hedgefonder vilket kan ha stökat till marknaden mer än motiverat av fundamenta.

ISM igår var över förväntan både i Kina och USA. I USA var dessutom arbetskomponenten lite extra stark, medan dock nya order var svagare så återhämtningen är inte på något sätt in the bag. Jag vill ju läsa det här som "lagom" för fortsatt expansiv politik och gör därför också det.

USAs ekonomi haltar för tillfället, med de största företagen väsentligt hälsosammare än de små och medelstora. De stora är noterade och drar nytta av de stimulanser som krävs för att stödja de mindre. Det gör att börsen har alla förutsättningar att gå bättre än ekonomin och inte minst att stimulansåtgärderna fortsätter längre än vad som ytligt motiveras av "storföretags-ISM" och börskurser.

2 kommentarer:

Peter Eek sa...

Nu köper jag. 10.55 börjar jag ett köpprogram. Europa är ned 2% till idag och bara 1% från 100-dagars. jag ökar från 50% till 60% av mitt max och sparar lite utrymme utifall det skulle falla ytterligare.

Peter Eek sa...

OK, I'm done. 12.15. Det blev lite mer än planerat, så jag ligger på ca 2/3 av mitt max nu. Det blev framför allt mer bank, oljerelaterat och detaljhandel. Nu kan ni andra sluta sälja, tack :)