måndag 2 november 2009

I dag köper jag antagligen

I dag köper jag antagligen. Roubini varnar i FT för att NÄR dollarn börjar stärkas igen (t.ex. pga höjd ränta, bättre amerikansk BNP) så vänds carry trade-flödena och alla risktillgångar som speckats upp med lånade pengar (USD) säljs för att betala tillbaka dollarlånen. Roubinis idéer är ETT sätt som bubblan/bubblorna kan spräckas på och många pratar om just dollarn som nyckeln till frågan om man ska vara lång eller kort. Även Roubini svävar dock på målet avseende hur lång tid det kan ta innan vi är där.

Det kommer bli en hektisk dag för mig efter månadsskiftet och med volatila marknader och andra månadsstyrda aktiviteter, men jag tror att jag kommer öka mina aktiepositioner idag, kanske från +50% till +60%, eller t.o.m. mer, men det beror på hur dagen utvecklar sig.

1 kommentar:

Peter sa...

Eurostoxx50 är ned 7,6% sedan 20 oktober. 100-dagarssnittet ligger ytterligare 2,2% längre ned, dvs nästan perfekt på en 10-procentskorrektion. Det var precis så långt vi föll i juli också (fast intradagförändringen mellan 2 juni och 13 juli var hela -11,4 procent)

Jag letar efteer halmstrån som kan få mig att hänga kvar vid min nuvarande positiva syn på aktier. jag tror helt enkelt att det inte är NU marknaden plötsligt sett ljuset och insett att låg ränta och bubblor skall bekämpas utan att galenskaperna (penningtryckande, budgetunderskott mm) fortsätter ett bra tag till.