fredag 25 september 2009

Statistik, lögner och förhoppningar

Svaga leading indicators, svaga husdata, svaga orderdata, svaga husdata igen…

Marknaden åker ner lite grann för varje svag datapunkt för augusti – även om det i grund och botten är samma data som presenteras. Jag skulle inte kunnat orkestrerat de här dagarnas paus på marknaden bättre om jag hade varit allsmäktig. Vi blir av med överköptheten utan att skapa någon panik alls. Inga tekniska nivåer bryts, inga rörelser är riktigt stora (även om gårdagens sell-off i S&P kanske var åt det hållet, men så var det också från en ny long time high som inte hörde hemma i pausen)… jag känner mig trygg i min långposition. Trygg, men nöjd. Jag tror det är ett bra tillfälle att köpa mer, men jag har så det räcker för att vara ett spekulativt halvårs-bet (med kundernas pengar) på att Goldilocks är tillbakak i ny tappning. Med Guldlock menar jag lagom tillväxt och lagom penningpolitik, fast där ”lagom” betyder ”inte tillbaka till recession” och ”inte höja räntorna från 0”.

Köp på dips, gärna idag. Jag är dock klar, men funderar privat på att köpa dollar.

Inga kommentarer: