onsdag 9 september 2009

Plus eller minus?

I brist på annat publicerar jag min egen kommentar (svar på en annan kommentar) på förra inlägget:

Jag tror Hodgsons scenario är relevant för de kommande tio åren och att det finns risk att ekonomi och börs utvecklas som Japan senaste 10-20 åren.

På längre sikt, dvs 20-30 år (och som sagt, kanske snabbare), så är jag technooptimist.Vad spelar några tusen miljarder dollar i skuld för roll när framtidens teknologivärde ökat exponentiellt exponentiellt i 20 år? Antagligen lika mycket roll som om USA hade haft kvar 1 miljard dollar i skuld från förra sekelskiftet, dvs typ INGEN ALLS.

För oss aktieinvesterare är förstås 10 år en oändlighet, för att inte tala om 30 år så man kan HELT GLÖMMA technopositivismen och endast fokusera på kommande 6-18 månader hela tiden.

Där är jag POSITIV i första delperioden (upp till 6 månader) och NEGATIV i andra (6-18 månader), men vaken för förändringar på vägen.

Inga kommentarer: