fredag 4 september 2009

Hong Kong hjälper till

Hong Kong steg plötsligt 2,5 procent på några minuter i morse sedan Kina meddelat att de ska utöka ramen för utländskt A-aktieägande, även kallat QFII.

Det här tolkar jag som att Kina tycker korrektionen på aktiemarknaden gått tillräckligt långt och då slänger man in ett stöd. Jag gillar det inte och jag gillar inte kinesiska metoder ö.h.t., men det styrker min tes att myndigheter världen över tänker stimulera tills även den svagaste länken håller och det innebär att allt annat överstimuleras, t.ex. aktier. Dåligt på sikt, bra i närtid. En del pratar om att kissa i byxorna, men jag har aldrig köpt första delen om att det skulle vara skönt ens då.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du någon uppfattning om tidshorisonten för hur länge stimulanserna kan fortsätta ge stöd. Kan man förvänta sig veckor, månader eller år?
Finns det någon chans för mjuklandning efter det eller är krasch enda möjligheten?
/Richard

peter eek sa...

något halvår till kanske stimulanserna kan driva börskurserna är min bästa gissning