fredag 11 september 2009

Michigan 70,2

D.v.s., University of Michigans konfidensindex presenterades just och det var på 70,2 (upp från 65,7 och bättre än väntade 67,5). Precis som de flesta indikatorer på sistone (t.ex. kinesisk utlåning och industriproduktion i natt för att nämna några aktuella) var den klart positiv. Sedan jag gick half in [mycket senfärdigt ska tilläggas] så har marknaden rusat uppåt på den ena positiva nyheten efter den andra. Det är bolagsrapporter (FedEx idag), makrotal (BNP, utlåning, industriproduktion osv... samt sentimentsindikatorer (t.ex. dagens "Mich") som unisont pekar uppåt, samtidigt som centralbankerna håller nere räntan och säger att de ska fortsätta med det.

Det är nästan otäckt vad positivt det är samtidigt som världen bygger sig upp mot ett riktigt ras, värre än 2002 och 2008. Frågan är bara när och hur mycket man kan tjäna på uppsidan innan dess. Jag är med ett tag till, kanske 3-6 månader till att börja med. Det betyder i praktiken att bara för att kurserna faller några dagar kommer jag inte börja sälja utan försöker ha is i magen och undvika att tänka på framtidens baisse.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken indikator kommer tala om för dig när det är dags för vändningen neråt på riktigt?

Peter Eek sa...

Så enkelt är det inte. Jag tittar på allt. Koppar, olja, guld, aktier, bredd, djup, inflation, tillväxt, sentimentsiffror, reaktion på nyheter, penningmängd, bla bla bla.

Det finns hur mycket som helst och man vet aldrig riktigt när och vad som är viktigt, eller vilken kombination. Jag försöker bara hålla mig à jour med allt och framför allt TÄNKA på beslutet hela tiden.

Sen låter jag intuitionen ta vid, dvs HELA hjärnan, den som är dold bakom jaget. Tillräckligt ofta blir det rätt. Tiden däremellan strider jag mot marknaden och mig själv samt köper och säljer enstaka aktier på mer tydlig fundamental grund (vilket också ger mig min kanske viktigaste input till marknadsriktningsbeslutet)