torsdag 17 mars 2011

NU förstår marknaden att det finns risk i världen

Tänk att det behövs en handfull härdsmältor halvnära Tokyo OVANPÅ århundradets jordbävning och en tsunami för att få marknaden att vakna. Jag har tidigare påpekat att VIX:en (riskuppfattningen) är sjukligt låg, precis som innan majkraschen förra året. Tyvärr har marknaden missuppfattat risken (tror jag) i fokus på radioaktiva moln och evakuering av t.ex. Tokyobörsen när det är världens skuldberg och framtida finansieringsproblem som är problemet.
 
Jag har som sagt köpt mig genom det senaste dygnets nedställ och är sedan igår kväll maxlång. Jag tror att riskaversionen snart mattas och börsen studsar upp igen. Det är som sagt högst osannolikt att reaktorhaverierna får någon beständig effekt på världsekonomin eller ens att Japan skulle sälja sina utländska tillgångar för att finansiera haverisaneringen.
 
Stay cool. Go long.

Inga kommentarer: