tisdag 29 mars 2011

Köpläge eller inte?

Ny dipp under 2900 i Eurostoxx50 cash (nu 2891,5). Låga volymer och sannolikt teknisk handel som dominerar (fast vad vet jag egentligen om det?). Kan det ha med månads- och kvartalsskiftet att göra, eller är det verkligen riktiga säljare som till slut tar till sig problemen i världen?
 
Det kommer ut en del rykten och halvnegativa kommentarer från bankkonferensen i London som pågår just nu (ca 100 största bankerna representerade av sina VD:ar, under ledning av Morgan Stanley). Japan dementerar faran med plutoniumläckan. Fibonacci retracement 50% för Eurostoxx50 ligger på 2897,5. Man kan alltid hitta orsaker till börsrörelser men vet aldrig om de är sanna. Vi vet egentligen aldrig varför enskilda fonder handlar, men de är sällan så dumma i huvudet på riktigt att det beror på enskilda nyheter. Traders däremot kan reagera instinktivt på nyhetsflödet och chansa på att de riktiga pengarna följer efter.
 
Jag tror fortfarande inte att nedstället är "på riktigt", men eftersom jag inte vet är jag som alltid lite nervös. Så är det att leva i ett björnide.
 
Jag tror det är köpläge nu.

Inga kommentarer: