onsdag 16 mars 2011

Kärnkraftshicka

Diverse kk-rubriker kablas ut lite då och då senaste timmen:

•EU Energy Chief says possible catastrophic events in next hours
•EU's Energy chief says situation at Japan nuclear plant is out of control
•IAEA sasy Japanese authorities have reported concerns about condition of spent nuclear fuel pool at Fukushima Daiichi units 3 and 4
•IAEA Head:Situation At Fukushima Plant Very Serious

Marknaden handlar slaviskt och paniskt i rytm med uttalandena.

Jag talar alltid i egen bok och nu är jag lång och tycker att uttalandena är meningslösa (favorituttryck).

Ingen frågar sig ens VAD SOM MENAS med en allvarlig härdsmälta, vad det kan leda till. Är det en evakuering av Tokyo man räds? Det är oerhört osannolikt och inte värt att räkna på i min bok.

Kan det bli droppen som knäcker skuldkrisen, välter första dominobrickan, startar Stora Björn? Ja, kanske. Vad som helst kan göra det, men jag tror inte att det är dags just nu.

3 kommentarer:

Peter Eek sa...

Jag köper ytterligare och är nu nära fullt lång. Givet risken kan man nog säga att jag är fullt lång. Mer vore oansvarigt - om det inte redan är det :)

Anonym sa...

Bara av intresse, vad menar du med fullt lång: att du har 100% av tillgångarna allokerade så att en 10% ökning på aktieindex ökar dina tillgångar med ca 10%. Eller använder du leverage och fullt lång är det maximala du vågar vara exponerad så att säga?

Peter Eek sa...

Jag har mandat att utnyttja leverage, men att gå tex 150-200% lång skulle kräva en ovanligt lugn och stabil omgivning för att inte vara oansvarigt.

I dagsläget är 100% maxlång givet kända och okända risker, dvs som du skriver att 10% ökning på aktieindex ger 10% uppgång för fonden.