måndag 22 november 2010

Upp och ner, men jag ligger kvar lång

Marknaden håller sig fortsatt i samma intervall som de senaste månaderna. Beskedet om Irlands ansökan om EU-stöd gav en högst tillfällig uppgång i morse och sedan dess har eurostoxxterminen fallit 2,6 procent. Sex timmar med den utvecklingen kan göra stor skillnad på humöret och självförtroendet. Även om jag är skakad av de sneaste månadernas utveckling tror jag fortfarande på uppsidan.
 
Det monetära experimentet är inte sunt, men kanske leder det inte till katastrof trots allt. Kanske är det på halvlång sikt bara i stort sett meningslöst och kanske kan det faktiskt på kort sikt ge högre tillgångspriser av alla slag utan att ställa till med skada för andra än världens tillgångslösa ("arbetare"). Kanske, kanske kommer de långsiktiga effekterna t.o.m. neutraliseras (även om jag inte tror det och inte behöver tro det, det räcker om andra ser det som en möjlighet) i framtiden, men det är nog trorligare att man kör en vända till istället och med säker hand trycker oss mot en inflationistisk katastrof.
 
Mitt huvudspår nu är i alla fall att vi slipper se recessioner det kommande året, att både kort- och långräntor hålls låga och att vinstprognoserna inte faller 2011 utan snarare tickar på i måttlig takt uppåt samtidigt som värderingen ökar något. I detta scenario borde aktier kunna stå 15-20 procent högre om ett år. Vägen dit är en annan historia, men till att börja med tror jag vi får se 5-10% uppgång. Om jag hade lite kaxighet kvar i mig och rätten att vara det också skulle jag kanske basunerat ut att det är köptillfälle precis nu kl 14.26, på 2821 i eurostoxx50 december, men för tillfället är jag ju slut som artist och får försöka bygga upp mitt förtroende kapital på nytt innan jag kan stila igen.
 
PS: Chicago Fed om 3 minuter...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår din ödmjukhet nu när saker o ting inte utvecklats enligt dina prognoser på sista tiden.

Minns dock att en av anledningarna till att jag började följa din blogg för över ett år sedan, var just att du rakryggat stod för även misstagen. Det finns gott om marknadsbedömare som försöker frisera verkligheten till att låta som att de alltid har legat rätt.

Heja på! Just nu är det intressant med de tankegångar du hade i dagens blogg: Är det MÖJLIGT att världsekonomin kan ta sig igenom QE-vansinnet utan att det blir kaos? Det finns många som ropat på vargen länge nu. Kommer de att få rätt eller klarar vi oss med att trycka pengar?

B.hunter sa...

Asch, ge upp ditt bull case. Shorta index och kop silver istallet. Livet ar for kort for sjalvplageri. Life should be a pursuit of happiness. :)