tisdag 23 november 2010

Tappat allt? Fortsatt lång.

Snacka om att ha tappat allt efter sommaren.
 
Förr varnade jag för systemrisker och att det bara behövdes en liten knuff för att dominobrickorna skulle falla. Nu har vi ett Irland i kaos (inget nytt iofs), ett Nordkorea som bombar Sydkorea (inte direkt nytt heller egentligen), FBI som tycker att analys är sama sak som insider (nytt, lite obehagligt och vissa är säkert skyldiga på riktigt) och ett Kina som bekämpar inflation (inget nytt).
 
Knuffarna finns där och systemproblemen kvarstår. Dominobrickorna svajar. Hur kan jag då fortsätta vara positiv när världen och börsen rasar runtomkring mig?
 
Till att börja med så var jag t.ex. på rätt sida så sent som igår morse, men efter att börsen vänt ned med 3 procent så såg det värre ut. Jag tycker å andra sidan sällan att sex timmars brus ska påverka min investeringsstrategi.
 
Irland, Korea, kina och FBI ser jag mest som brus. Det är i grunden inget nytt som hänt och jag tror inte att det blir kärnvapenkrig, jag tror inte att analys blir olagligt, jag tror Irland löser sin parlamentariska kris och jag tror inte att Kina kommer strama åt för mycket. Fortfarande gäller att marknaden mest gått sidledes i några månader och ömsom testar uppsidan, ömsom nedsidan. I slutänden tror jag att P/E 9,4 för 2011 kommer dra in avkastningshungriga pengar i eurostoxx50 (OMX på 12,7 är också ganska aptitligt med tanke på sammansättningen och asienexponeringen), givet att inte prognoserna justeras ned väsentligt och det tror jag inte.

Inga kommentarer: