torsdag 17 juli 2008

Sommartempo

Börsen håller sommartempo och jag också. Efter 1-2 veckors mycket volatil men i stort sett riktingslös handel tror jag att vi sett en kortsiktig botten bildas. Nu kan jag tänka mig att det finns en hel del vilande pengar som är redo att sättas i arbete. Det torde leda till stigande kurser kommande veckor - kanske i takt med att kvartalsrapporterna inte blir så pjåkiga trots allt. Jag tror visserligen att vi inte sett slutet på den riktiga nedgången och att företags- och makroinformationen under resten av året kommer se allt sämre ut och snart leda till nya bottnar, men på några veckors sikt förstår jag om det blir en rejält positiv rekyl efter de senaste 6 veckornas slakt.

I mellanperioden (kommande typ 4 veckor fram till mitten av augusti - innan info och oro inför Q3 börjar spridas) kanske vi får se OMX stiga från 800 till 950 för att därefter falla mot 700 under senhösten/vintern. Det går förstås inte att sätta några datum (eller nivåer för den delen) på det här och scenariot ändras förstås också med ny information.

Om du inte vill handla för fort eller inte vill gå kort är det nog läge att göra som Finanskvinnan funderar på: parkera pengarna, åtminstone till årsskiftet, på ett säkert sparkonto med bra ränta så kanske du i alla fall slår inflationen.

Om du redan ligger kort och inte vill missa sista nedfasen är det bara att ligga kvar tills vi når riktigt låga bottnar kommande 6-12 månader så tar vi nya beslut efter det (fast helst minska kortpositionen tillfälligt nu, för att kunna korta mer om någon månad).

Inga kommentarer: