måndag 7 juli 2008

Paus

Det är viktigt att ta en paus ibland - ta ett steg tillbaka och försöka få perspektiv på tillvaron innan man går vidare. Jag tar en sådan paus just nu. Aktier har fallit tillbaka, precis som jag hoppades och ungefär nu är jag beredd - inte rädd - på att det kan gå upp ett litet tag. Om det faller vidare blir jag faktiskt inte stressad, inte om det rusar uppåt heller. Jag har helt enkelt tagit en paus för att se var jag och marknaden är någonstans. Hur utvecklas makro (inflation, BNP, inköpssentiment mm) resp mikro (företagsvinster, lånevillkor, konsumentförtroende mm)?

Jag tar en paus just nu. Snart är jag tillbaka i hetluften och blankar juicen ur marknaden igen - för ner ska det. Aktier är dyra, vinstprognoserna är fel, inflationen på väg upp och centralbankerna har börjat höja räntan... Just nu eller om några veckor kan vara årtiondets sämsta tillfälle att köpa aktier. Gör det inte!

Inga kommentarer: