tisdag 22 juli 2008

Meningen med "den fria viljan"

Slutpoängen med alla inlägg om fri vilja är bland annat huruvida aktörerna som säljer ned OMX med 4% idag agerar helt fritt eller om de är determinerade att sälja… Och då menar jag inte på det sätt Onsdagsfonden eventuellt säljer i enlighet med tidigare uppsatta regler. Han har ju i någon mån valt reglerna själv och kan fortfarande välja om han ska följa dem eller inte (om de ens har gett säljsignal idag, vilket jag inte vet något om).

Vad jag menar är att även om de skenbart tar beslutet att sälja och väljer att trycka på säljknappen eller verbalt förmedla ordern till sin mäklare, är det enligt viss forskning åtminstone inte deras medvetna jag som tar beslutet utan deras undermedvetna. När beslutet kommer upp till den medvetna nivån är det redan bestämt/determinerat.

Å andra sidan är det fortfarande en fråga om manifestationen (dagens beslut) av den historiska ackumulerade beslutskedjan och interaktionen mellan arv, miljö, det medvetna tänkandet och det undermedvetna filtrerandet och reagerandet som skapat helheten, dvs aktieaktören såsom han är idag ändå inte ska anses uppfylla kraven på vad som kan kallas fri vilja. Jag tror det, tycker det, dvs att vi faktiskt har fri vilja, men att frihetsgraderna i denna är mycket små på kort sikt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag säljer ju mina positioner när exitnivåerna, som jag publicerar varje dag, träffas! I övrigt går jag lång i upptrend och kort i nedtrend.

Vad gäller börsen och den fria viljan finns det väl en salig blandning av aktörer. Stora fonder och pensionsinstitut har tvingande regler som gör att det ibland får justera sina portföljer rejält när kurserna ändras. Programstyrd handel kan nog vara antingen utformad efter egen vilja eller mer låst. Men att överhuvudtaget vara aktör på marknaden är ju resultatet av en vilja, det står fortfarande alla privathandlare fritt att handla med aktier och/eller aktiefonder eller inte.